Tår och fingrar som en hundraåring!

Vet du varför våra fingrar och tår blir skrynkliga? Mina blir defenetivt det då jag ligger i mitt älskade badkar och njuter. "Tidigare trodde man att skrynkliga fingrar och tår berodde på att de hade svullnat för att de absorberat vatten. Evolutionsbiologen Tom Smulders vid Newcastle University i England fick dock höra en annan hypotes: att "kanalerna" får vattnet att rinna av huden och ger ett bättre grepp på samma sätt som mönstret på ett däck. Tom Smulders kunde bekräfta att skrynkliga fingrar har vissa fördelar när det är blött. Det har gett bränsle åt hypotesen att våra förfäder för en miljon år sedan genomgick en semiakvatisk fas, det vill säga ett liv i och nära vatten, då veck på tår och fingrar kan ha gjort det lättare att stå stadigt på hala stenar och fånga sprattlande fiskar." http://natgeo.se/vetenskap/manniskor/kroppen/darfor-far-du-skrynkliga-fingrar-i-badet Jag älskar att min man lyckades hitta ett badkar som passade vår lilla toalett för det är så otroligt skönt att ta ett varmt avslappnade skumbad med tända ljus, ligger där tills mina fingrar och tår ser ut som hundra år !

Kommentera här: